Influencers är de nya maktinnehavarna inom reklam- och marknadsföring. Det är via de sociala medierna vi nås av information och budskap från varumärken inom modebranschen, något som influencers inom kategorin bäst förmedlar.
Hur har influencers nått sin betydelsefulla roll inom mode? Vad bör företag tänka på som vill använda influencers för att göra sitt mode synligt? Detta och lite mer diskuterar vi i artikeln här nedan, häng med.
Influencer – vad är det?
Inom marknadsföring är begreppet influencer ett tämligen nytt fenomen som blivit anammat i vardagen i takt med att de sociala medierna ökat. Det handlar om en slags modern variant av vad som tidigare gick under den engelska benämningen “opinion leaders” eller det svenska ordet “modeikoner”. En person som har en tillräckligt stor makt till att få ett budskap att nå ut till en stor masa. I detta fall syftar makt till följare i sociala medier.
Bianca Ingrosso är ett bra exempel på en influencer inom mode som mer eller mindre “äger” den svenska modescenen. Varumärkena slåss om att få till ett samarbete med modeikonen som har en miljon följare på sitt instagram-konto. Den som lyckas få sina kläder, skor eller accessoarer synliga på en bild som postas av Bianca kan garantera ett positivt eftersvall.
Företag – tänk på detta
Att hitta rätt person till att verka som en slags ambassadör för ett varumärke eller kanske en kollektion är viktigare än många tror. Det kan vara lätt att välja första bästa influencer med stor följarskara. Risken är dock att personen i fråga i själva verket inte passar särskilt bra ihop med det som varumärket står för. En slarvig marknadsföring kan innebära att en olämplig influencer får uppdraget att förmedla ett budskap eller ett varumärke, något som i allra högsta grad kan stjälpa mer än hjälpa. Det finns ett uttryck inom marknadsföring som säger att “all reklam är bra reklam”. I själva verket är det dock sällan positivt att som företag bli förknippat med något som genererar en negativ bild av varumärket i fråga. Oavsett hur många följare influencern har.
Företag bör därför noga analysera vilka behovs som finns när det gäller att nå ut till potentiella kunder. Välj ut några olika influencers som känns relevanta till den typ av budskap varumärket vill bli förknippat med. Sedan gäller det att väga för- och nackdelar utifrån ett affärsmässigt perspektiv. Är det värt att satsa mer pengar på att få en bild på ett konto med en riktigt stor följarskara? Eller är det mer vinning i att satsa på ett långvarigt samarbete med en seriös influencer, men som har färre antal följare? Detta är frågeställningar som bör tas upp i ett tidigt skede för att säkerställa rätt strategi inom den så kallade influencer-marknadsföringen.