Heidi Klum, Lewis Hamilton, The Kardashians och Beyonce är bara några i den långa listan över kändisar som gjort egna klädkollektioner. Även i Sverige är konceptet att kändisar designar kläder vanligt. Pernilla Wahlgren, Isabella Löwengrip, Lykke Li och Andreas Carlsson är svenska kändisar som gett sig in i modebranschen.
Av dessa har så klart vissa lyckats bättre än andra, vilket väcker frågan om vad som krävs för att en kändiskollektion ska bli en succé?
Koncept och stil
Att låta en kollektion få bära en kändis namn är en sak, men att faktiskt presentera kläder som i stor grad präglar den stil kändisen i fråga har är något annat. Alla kändisar lyckas inte med projektet att lansera en egen klädkollektion. Det finns ibland ett litet för stort ego i den mening att succén tas för givet på grund av kändisnamnet. Faktum är dock att klädkollektioner som inte har något konkret koncept eller budskap sällan blir särskilt uppskattade. Zlatans sportkollektion är ett exempel på misslyckade modeprojekt liksom Isabella Löwengrips klädmärke Classified.
Det krävs helt enkelt även för kändisar att analysera marknaden, sin egen stil och den potentiella kunden. Utifrån det underlaget kan sedan kändiskollektionen formas på bästa möjliga sätt!