Även om modeinköparens vardag har förändrats i takt med att branschen digitaliserats är mässor fortfarande aktuellt. Det är än idag viktigt för branschen att kunna erbjuda en miljö som förenar skapare, försäljare och köpare.
I den här artikeln ger vi dig några direkta fördelar med att besöka inköpsmässor.
Lättillgängligt och flexibelt
När du besöker en modemässa får du tillgång till ett stort utbud på en och samma gång. Det är betydligt mer effektivt och flexibelt att besöka en samlad modemässa än att åka runt för att se olika kollektioner. Du kan lägga krutet på en helg och sedan ha det mesta klart inför den kommande säsongen.
För dig som ska starta nytt företag och därför är på jakt efter nya samarbetspartners, leverantörer eller designers är modemässor strategiskt smart. Det är en utmärkt plattform för dig som vill lära känna aktörerna bakom kläderna och få en personlig relation till exempelvis säljarna. Även om det mesta kan skötas på nätet idag kan ett ansikte i längden vara en trygghet.
Utvidga kontaktnätet
Modemässor har i tider varit en central mötesplats för branschfolk. Det finns många möjligheter till att skapa riktigt värdefulla kontakter på ett sådant här event. Inte bara med leverantörer eller varumärken utan också andra inköpsaktörer.
Det är ett bra tillfälle att bolla idéer med andra och tillsammans fundera kring likasinnade frågeställningar. Driver du en fysisk butik kan du till exempel utbyta idéer med andra handlare om hur e-handelns ökning ska hanteras, medan e-handlare kan diskutera om smarta logistiklösningar i framtiden.
Inspiration och underhållning
Avslutningsvis måste modemässornas inspirerande miljö nämnas i sammanhanget. Ett helt event genomsyras av mode, vilket genererar en motiverande känsla för dig som företag. Du kommer att inspireras inför den kommande säsongen och med stor glädje återvända “hem” för att förbereda din butik.
Modemässorna tenderar även att bjuda på intressanta modevisningar där du får en bättre bild av säsongens trender, vilket är till stor hjälp när det kommer till försäljning av de inköpta kollektionerna. Ju bättre kunskap säljaren har gällande plaggen, desto lättare blir det att sälja.