H&M – en modekedja med anor

Den svenska modebranschen har flertalet intressanta företag som på olika sätt påverkat svensk handel av modevaror. Några av dem hör idag till världens största modekedjor, medan andra valt att ha Sverige som sin enda direkta marknad.

I den här artikeln presenterar vi två spännande modekedjor som än idag är högst levande i den svenska modebranschen.

Hennes & Mauritz

Året var 1947 och det var efterkrigstider när modekedjans grundare Erling Persson valde att öppna sin första butik. Den första butiken med namnet “Hennes” öppnades i Västerås och sålde enbart kläder till kvinnor. När Persson två decennier senare köpte herrbutiken Mauritz Widforss blev den nya butikens namn Hennes & Mauritz. Nu erbjöds med andra ord kläder för både kvinnor och män. Butiksnamnet skulle även ofta bli förkortat till “H&M” och framgångssagan skulle snabbt vara ett faktum.

Erling Persson valde att expandera butikskonceptet utomlands med start i Norge 1964. Några år senare skulle H&M även finnas i Danmark. Tio år efter utlandsexpansionen tog sig H&M in på Stockholmsbörsen och det dröjde inte länge förrän butiken också fanns i Storbritannien, Schweiz samt Tyskland.

Erlings son, Stefan, tog över skeppet 1982 och var bland annat med på den tiden H&M även drev postorderföretag samt Galne Gunnar. På 90-talet expanderade H&M även till andra europeiska marknader som Belgien, Finland, Holland och Frankrike. Företaget var även snabbt med att påbörja försäljning på internet redan 1998. Den stora internationella satsningen ägde rum 2000 då H&M slog upp portarna till sin första klädbutik utanför de europeiska gränserna. H&M fanns nu på Fifth Avenue i New York med följande etableringar i San Francisco samt Kanada. Sju år senare skulle H&M även sälja kläder i Mellanöstern via ett franchise-avtal, något som bland annat ledde till att Financial Times utnämnde H&M till den europeiska marknadens främsta varumärke 2008.

Från 2009 har grundarens barnbarn, Carl Johan Persson suttit på VD- och koncernchefsposten. Han har haft en tämligen turbulent tid som ledare för en av världens största modekedjor, inte minst på grund av diskussioner gällande H&Ms ansvar för miljö och klimat. Carl Johan Persson har därför bidragit till den senaste tidens hållbarhetsutveckling inom koncernen.

H&M hade tidigt ett tydligt koncept, vilket baserade sig på mode och kvalitet till en rimlig prislapp. Numer har företaget även en hållbar inställning i verksamheten, vilket är ett resultat av modebranschens miljöpåverkan.

Mycket har hänt på de 72 år som gått sedan Erling Persson öppnade sin första butik, men värt att känna till är att den fortfarande står kvar än idag!