Den svenska modekedjan H&M (Hennes & Mauritz) var något av en pionjär när företaget lanserade kollektioner i samarbete med kända varunamn. Sedan 2004 har samarbeten varit ett stående inslag i den idag världsomfattande butiksverksamheten.
Har du koll på vilka samarbeten klädjätten har lanserat under åren? Häng med!
2004 – 2019
Allting började när H&M lanserade sitt samarbete med den kände designern Karl Lagerfeld 2004. Kollektionen fick också namnet “Karl Lagerfeld for H&M” och samarbetet väckte till en början viss förakt i branschen. Det fanns de som ville tro att det skulle bli Lagerfelds stora misstag i karriären. Verkligheten blev dock en annan; kläderna sålde slut på ett ögonblick och H&Ms samarbetskoncept var en hit. Året efter var det dags för den brittiska designern Stella McCartney att tolka H&M som klädmärke utifrån sin egen skaparanda. En sportig känsla genomsyrade kollektionen och satsningen på att förena ett lyxigare mode med den breda massans mode var ett lyckat koncept.
2006 var det designduon Viktor and Rolf som fick uppdraget att designa en kollektion åt den svenska modekedjan. Tätt följda av Roberto Cavalli, Comme des Garcons och Matthew Williamson samt skokungen Jimmy Choo och Lanvin. 2011 var det dags för det vågade modehuset Versace att samarbeta med H&M. Att modekedjan vid denna tidpunkt hade samarbetat med några av världens främsta modehus var ett bevis för att den här sortens koncept faktiskt var gångbart.
Marni, Isabel Marant samt Alexander Wang stod för skapandet från 2012 fram till 2014. De sista av H&Ms samarbetskollektioner har designats av Balmain, KENZO, ERdem och Moschino. I år sker samarbetet ned Haute Couture designern Giambattista Valli.