I modebranschen har olika typer av samarbeten funnits under lång tid. Dock inte i samma stora utsträckning som den vi upplever i dagens modevärld. Stora klädkedjor samarbetar med anrika modehus och självständiga designers samarbetar med kreatörer inom andra konstområden.
Det vi kan konstatera är att olika typer av affärssamarbeten ökar inom modevärlden och även andra områden. Vi går mot en framtid som kräver att olika segment samverkar för att främja utveckling och samhälle. I den här artikeln kommer vi att fördjupa oss i vad modesamarbeten genererar på flera plan.
Nischad position och goodwill
H&M var en av de första modekedjorna som valde att lansera kollektionssamarbeten med kända modedesigners. Det var tämligen revolutionerande när den svenska modejätten gick ut med nyheten på 2000-talet, något som inte bara mottogs med hyllningar utan även misstänksamhet. Hur skulle den breda massans mode kunna förknippas med haute couture? H&M bevisade att tiden var inne då samarbeten kunde ske över gränserna. Det handlade helt enkelt inte längre om att dela upp modebranschen i extrema kategorier. Tvärtom var det nu dags att införa samverkan i branschen.
Flera modeföretag har följt H&M och lanserat sina egna unika samarbetskoncept. Ibland är det direkta samarbeten mellan olika aktörer inom modevärlden. Andra gånger är det samarbeten som spänner över flera områden inom den konstnärliga världen.
Oavsett vilken form ett samarbete inom mode ges finns det flera fördelar med den här sortens projekt. För det första ger det parterna en nischad position och så klart uppmärksamhet. Sedan är det även viktigt att nämna goodwill som en del av de positiva effekterna av samarbeten. Inte minst när det rör sig om samarbeten som präglar mer än bara försäljning. Det vill säga ett mer aktivt engagemang på ett större plan som på olika sätt genererar nytta till samhälle, näringsliv och människor.
Framtidens utmaningar
Modevärlden står inför rejält svåra utmaningar när det kommer till tillverkning, men även logistik och försäljning. Klimat och miljö är den kanske första punkten värd att nämna när det kommer till utveckling. Här finns det mycket att hämta i samverkan mellan olika aktörer i branschen. Tillsammans kan modeföretag, designers och även konsumenter verka för en mer hållbar framtid. Innovation och miljömedvetenhet är nyckelord för framtidens modeföretag.
Den ökade e-handeln genererar även stora behov av smarta lösningar inom modebranschen. Något som innebär att modeföretag i högre grad kommer att behöva samarbeta med aktörer inom andra verksamhetsområden. Logistik och transport är två exempel som behöver anpassas med den digitala utvecklingen. Vi kan därmed förvänta oss betydligt fler samarbeten mellan modeskapande företag och tekniska företag i framtiden.