Svenska modeveckan

Sedan starten 2005 har modeveckan i Stockholm, “Fashion Week”, blivit en av de stora eventen på den europeiska modescenen. Modeveckan har under åren som gått bjudit på två modespäckade veckor där både designers och varumärken fått möjligheten att visa upp sig för ett förväntansfullt pressuppbåd och modeinspiratörer.

2019 års andra upplaga av Fashion Week skulle ha ägt rum i slutet av augusti. Istället kom dock nyheten att Norra Europas ledande modevecka ställs in. Varför då? Här berättar vi mer.

Skandinaviens största modeevent

Fashion Week Stockholm blev fort efter lanseringen 2005 en av Norra Europas största modeveckor fram tills det att modeveckan ställdes in i slutet av juni 2019.

De senaste åren har modeveckan lidit av smärtsamma ekonomiska resultat. Det tycks ha varit svårt att locka till sig designers och det bör nämnas att även besökarantalet minskat. Digitalisering och anpassning till ny teknik för att nå ut med produkterna är ett exempel.

Ny handel och hållbarhet

Numer handlar inköpare inte på samma sätt som förut, vilket också har lett till ett något minskat intresse från butikernas sida. Modeveckorna var ju ursprungligen till för inköparna, inte influencers, bloggare eller modejournalister.

Hållbarhet är ett nyckelord inom framtidens mode. Förhoppningsvis kan vi vänta oss en nystart av Fashion Week utifrån en sund och hållbar plattform.